Circe skrev:Jeg er faktisk ikke så meget inde i det, at jeg ved, hvad der er og ikke er. Går ud fra, at de fleste plante- og nøddeolier er paleo? Jeg følger egentlig ikke som sådan paleo. Jeg undgår bare kulhydratholdige fødevarer, da jeg bliver totalt oppustet af det

Dvs. ris, pasta, brød, kartofler. Keep it simple!
Ifølge paleofolket så er mange planteolier problematiske dels pga højt omega-6 indhold og dels fordi de er processerede og har mange flerumættede fedtsyrer der gør at olien let bliver harsk og danner frieradikaler. Hvilket jo ikke er sundt da de reagerer med fx. cellevæge og DNA.
Kokosolie, olivenolie, avocadoolie, valnødeolie og hørfrøoile er accepterede. Men kun kokosolie og olivenolie hvis det skal opvarmes. Nogen fraråder olivenolie til stegning da det er ustabilt over ~200 grader. Jeg er selv holdt op med at bruge olivenolie til stegning og kan mærke en forskel.
Ellers er der jo dyre fedt, klaret smør eller ghee. Og nogen synes smører ok.
Mange synes det er fjollet men jeg er ligeglad, det giver mening for mig og jeg kan
tydeligt mærke en forskel på hvilke olier jeg spiser. Fx. er det sten sikkert at jeg får "madkoma" lidt efter jeg har spist rapsolie. Jeg bliver fx altid døsig efter jeg har spist mad fra bindia. Først troede jeg det var risene men har sidenhen fundet ud af at det er fordi de bruge canola som er en meget processeret rapsolie. Bad dem lave det med ghee istedet og vupti fik jeg ikke madkoma.