Kampsport til selvforsvar og cardio

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Kampsport til selvforsvar og cardio

Indlægaf GoldenMedusa » man 13. feb 2017 15:24

Hey hey allesammen, jeg lagde lige mærke til at der ikke var noget om kampsport herinde (Jeg kunne ihvertfald ikke finde det), så tænkte at, siden jeres indhold har hjulpet mig så meget, kunne jeg måske føje lidt visdom til :)
Kort om mig: Jeg er en 18-årig gymnasieelev, der siden jeg var 13, har dyrket diverse typer kampsport og selvforsvar, dog med et primært fokus på kickboxing og Krav Maga. Grundet min lave alder, kan jeg måske nemmere udføre nogle af øvelserne end nogle af de ældre herinde :P men jeg skal nok prøve at holde mig til nemme øvelser og teknikker, som ikke kræver at man er hverken super smidig eller i verdens bedste form.

Lidt introduktion:
Som udgangspunkt foretrækker jeg at holde kampsport udelukkende som en alm. sport ala fodbold og lign., og prøver også så vidt muligt at undgå slåskampe, da der absolut intet godt kommer ud af det. Kampsport/selvforsvar er super sjovt, udfordrende og så er det skide godt som cardio, hvis man lige har lidt juleand siddende der skal smides inden sommer. Det er selvfølgeligt også meget fedt at kunne, hvis man nu kom i en situation mens man var i byen. That said, her er det klogeste i nogensinde vil høre mig sige: Det bedste selvforsvar, er altid at tage benene på nakken og komme væk, og jeg mener haul ass så langt væk som muligt. Man bør så vidt muligt undgå slåskampe, og tage flugten, medmindre man simpelthen ikke kan slippe væk. Dette kan f.eks. være hvis man er omringet, er sammen med nogen der ikke ville kunne løbe fra modstanderen(modstanderne), som f.eks. et barn eller lign.
Hvis man bliver overfaldet, bør man som udgangspunkt også bare give sin pung og telefon og hvad fanden han/hun (det er moderne tider, ved aldrig hvad de HB's finder på) nu ellers spørger om, da det ikke er værd at slås med livet (hvis de f.eks. har en kniv eller en pistol) som indsats for at beskytte ens telefon, medmindre man har government secrets eller noget liggende, og i så fald, vil jeg nok anbefale at opbevare dem andetsteds.
brug altid kun nødværge til at neutralisere modstanderen til et punkt hvor du kan slippe væk. Du bør bruge teknikker der kan være livsfarlige, medmindre højst nødvendigt.

Anyways, med alt det ude af verden, lad os komme til sagen.
Det skal lige understreges at jeg under ingen omstændigheder bør anses for at være en godkendt instruktør. Jeg har bare dyrket en del kampsport, og tænkte at nogen måske kunne få noget ud af hvad jeg har at sige. Hvis i ønsker virkeligt at lære kampsport, vil jeg anbefale at finde ud af, om i er strikers eller grapplers, eller på dansk, om i kan lide at slå eller bryde. Jeg er, da jeg dyrker kickboxing, nok primært en striker, så hvis der er nogle grapplers der ønsker at dele teknikker, skal i være meget velkomne.

Når i så har fundet ud af, om i vil være strikers eller grapplers, er det på tide at finde en specifik type, om det så er krav maga, BJJ, eksrima/kali, kickboxing, judo, etc.
Det skal også understreges at der ikke findes en type kampsport eller selvforsvar, der er altomfattende - alle typer har deres svagheder og styrker, det tætteste man kommer på all-around er nok MMA eller Krav Maga, hvor MMA er den mere fredelige og udbredte version.

I bør finde et center at træne i, da en uddannet instruktør, kan rådgive i real time, og være sikker på at i udfører teknikkerne rigtigt. Desuden kan man, i et center, finde træningspartnere, og herre gud hvor er det lækkert at have, da det nærmest er umuligt at øve f.eks. grappling alene derhjemme.

Men hvis i bare har løst til at lære lidt simple basics, som f.eks. frontal defense kicks, standard front- og sidekicks, jabs, cross, hooks, uppercuts, etc., kan i sagtens gøre det hjemmefra.
Husk også, at hvis man ønsker at blive rigtigt god til kampsport, tager det meget lang tid. Jeg er selv ikke i nærheden af et specielt højt niveau, men jeg har ganske godt styr på de grundlæggende sager. Man skal ikke forvente at ligne Michael Jai White inden for et par dage (hvis ikke år).

Mange af teknikkerne jeg vil beskrive herunder, er langt bedre at udføre på f.eks. en sandsæk (nej, ikke hende den tørre fra a-bar man bare ikke kunne f-close, en reel bokse-sandsæk), men kan også udføres ud i luften. Hvis man benytter en sandsæk til slag, skal man huske at spænde i håndleddet når man rammer, og sørge for at man kan finde ud af at knytte en næve ordenligt, så man ikke brækker tommelfingeren. Med spark er det også vigtigt at man passer på, f.eks. ved et roundhouse (cirkelspark), så man ikke rammer med foden, da dette også kan gøre stor skade på en selv. Hvis øvelserne udføres ud i luften, anbefaler jeg, at man ikke ligger for meget vægt bag teknikkerne, men derimod fokuserer på selve teknikken og hastigheden af ens bevægelser. For at bevæge sig hurtigere, bør man, som udgangspunkt, ikke være for anspændt i kroppen.

Her kommer så nogle simple teknikker. Hvis det er ønsket, vil jeg løbende føje til her med teknikker, og hvis der mangler en specifik teknik, kan i altid spørge, og så kan jeg tilføje den. Da nogle af disse teknikker er svære at forklare ved ord, vil jeg gøre godt brug af diverse youtube-videoer og billeder, som jeg nok lige skal embedde :)
Credit går til alle skaberne af materiale jeg bruger, jeg har ikke selv fremstillet noget af det.

Hurtigt starter tip:
De pustelyde man hører i mange af videoerne, og som i med garanti har hørt hvis i nogensinde selv har trænet, eller observeret nogen der trænede kampsport. Det kan godt være det lyder som om man prøver at tiltrække opmærksomhed og understrege at man altså er ret bad og at man kan kampsport, men det er ikke uden grund at det er så udbredt. Mange mennesker "glemmer" at trække vejret når de kommer i en situation som en slåskamp, og man vil derfor blive langt mere forpustet meget hurtigt. disse lyde bliver brugt til at skubbe en smule luft ud hver gang man slår eller sparker, og man tvinger derved sig selv til at trække vejret.

Husk at varme op, inden i træner. Husk især en grundig opvarmning inden i forsøger jer med spark.
Et eksempel på en grundig opvarmning kunne f.eks. se sådan her ud:


Grundlæggende combat-stance (kampstilling)
Der er mange variationer af denne, primært fra de mere vestlige typer som boxing til de traditionelle typer, som karate. Jeg foretrækker selv at benytte en kampstilling fra Krav Maga, hvor man drejer foden på sit lead leg lidt indad, så benet kan trækkes skråt op foran ens ædlere dele, skulle en evt. modstander beslutte sig for at det var et fedt sted at slå. Inden reelle kampsports-grene, vil jeg ikke anbefale denne, da Krav Maga er lavet til selvforsvar, og ikke trænes som en sport, da der ikke er nogle regler. Hvis i sparrer mod en modstander for sjov, bør i holde jer til de mere traditionelle, som den klassiske kickboxing/boxing stance, eller noget mere eksotisk som en karate stance.
Min foretrækkede stance i alm. situationer ses herunder:
Billede
Når man bevæger sig i ens kampstilling, er det vigtigt at man gør det korrekt. Man bør så vidt muligt, altid holde den bedste balance man kan, ved ikke at have benene for langt fra hinanden, eller for tæt på hinanden. Dette kan f.eks. gøres ved at, hvis man skal rykke fremad, starter man med at træde fremad med sit lead leg, og derefter følger man med sit back-leg. det samme gælder når man rykker bagud, hvor man starter med sit back-leg, og følger med ens lead.
Her er en god video der viser det:

I kan altid google lidt omkring, hvis i ikke synes om denne kampstilling, da der, især inden for de 'orientalske' typer, er en ordenlig sjasker af muligheder man kan vælge imellem.


Hvor man skal ramme, både slag og spark:
Et veludført slag eller spark er selvfølgeligt effektivt over hele kroppen, men der er nogle umiddelbare steder man bør sigte efter. Se herunder. Det skal dog understreges at mange af disse steder, kan gøre stor skade på modstanderen, og er muligvis livsfarlige. Brug almen fornuft, og lad f.eks. være med at gå hen og lave et håndkantslag i jeres wingmans arteria carotis.
Billede
Billede
Tak til den super bootleg gamle version af U.S Marine corps kampsport håndbog
Basic punches:
Der er som så 4 typer alm slag der benyttes. Det er jab, cross, hook og uppercut. Hvis man roder sig ud i de klassiske grene som de japanske og kinesiske, er der mange forskellige typer slag, blandt andet håndkantsslag og palm-strikes, men jeg anbefaler at man holder sig til de fire typer, ihvertfald til at starte med. (Palm strikes er nu ret gode, bliver brugt en del inden for krav maga, og et håndkantsslag til f.eks. halsen er ihvertfald en ret hurtig måde at ende en fight på, men det anbefaler jeg OVERHOVEDET ikke at man gør, medmindre det virkeligt er life or death, da sådan en teknik nemt kan udvikle sig til seriøse vejrtrækningsproblemer for modstanderen, og i værste tilfælde, død.)

Jab:
Et jab er som regel en god start på en kombination, da det er det hurtigste af de almene slag, mens der stadig lægges en nogenlunde mængde energi bag. Et jab slås med sin lead arm, og er basically bare at strække sin arm ud som et alm. slag, ramme målet, og trække til sig igen. Det er en god ide at ligge lidt af kroppen i det, for at føje energi til. Dette kan være noget så simpelt som at læne lidt mere vægt ind i dit forreste ben, når du udfører slaget.
Billede
Cross punch:
Et cross er en alm. lige slag, slået som regel lige efter et jab. Dette er et lige slag med den bagerste arm, hvilket betyder at man kan ligge langt mere energi i, da det er muligt at bruge hofte og skulderrotation til at ligge energi i slaget. Start med at stå i standar kampstilling, og extend derefter din bagerste hånd fremad, imens du drejer kroppen med, for at ligge vægt bag slaget. Husk at dette er et straight punch, og ikke et hook, så med drej kroppen mener jeg bare at rotere lidt i hoften for at slå med hele kroppen, og ikke bare med armen.
Billede
Hook:
Det er nok det mest ikoniske 'knockout' punch der er, og det giver også god mening. Dette slag, hvis udført korrekt, kan nemt føre til et knockout, grundet den massive energi man kan ligge bag det. Det kan slås med begge hænder, både lead og back, men slås primært med lead. Det er meget svært at forklare teknikken, så her er en video og et billede:

Billede
Uppercut:
Et uppercut er også et meget kraftfuldt slag, og grundet de steder man normalt ville ramme med dette slag, er det også et ikonisk knockout punch. Dette er et slag der kommer nedefra, og hvor man kan bruge benene til at "skyde" opad, og derved ligge ekstremt meget energi bag slaget. Det er et close-range slag. Det ser sådan her ud:


Basic kicks:
Spark er lidt mere tekniske end slag, og kan kræve en vis smidighed. Forsøg ikke på at lave et sidekick i hovedhøjde uden at være smidig nok, eller ihvertfald at have strukket ud og varmet op førhen. Spark er også risky at udføre, da man mister balancen af dem. Fordelen er dog, at de, hvis veludførte, har meget større potentiale end et jab f.eks..
Front kick:
Et frontkick udføres som udgangspunkt med ens lead leg. Start med at løfte knæet op i i en 90 graders vinkel, og extend derefter dit ben. Træk derefter benet tilbage, med knæet stadig hævet, og sænk så knæet.
Billede
Sidekick:
Dette er samme teknik som front kick, udover at det er sidelæns. Dette udføres altid med lead leg. Start med alm kampstilling, og løft så knæet, ligesom et frontkick. Roter herefter den fod du stadig har på jorden bagud, så den peger lidt væk fra målet. Du burde nu have siden til, og du kan nu læne imod dine tæer på den fod du står på, for at vinkle dit spark yderligere. Stræk herefter dit ben ud, og ram med hælen af din fod (eller bare undersiden) af din fod. (lad være med at ramme med tæerne, det gør lorte ondt, og er en meget dum begynderfejl)

Frontal defense kick, eller 'teep' (har mange navne):
Dette er et frontkick, bare hvor man ligger kropsvægt i det og følger igennem, for mere at gøre det til et skub end et strike. Nogle variationer er med det bagerste ben, hvor man virkeligt kan ligge noget vægt bag, ved at træde ind i det. Dette gøres ved at man tager et skridt fremad, som om man gik en tur, men i stedet for at sætte foden ned, løfter man knæet op i den højde man ønsker at ramme i, (brug som så dit knæ som sigtekorn), extend dit ben, og fortsæt derefter med at ligge din vægt fremad, som hvis du var ved at tage et skridt. Kan også gøres med det forreste ben, men der er teknikken lidt anerledes.

Cirkelspark, eller roundhouse:
Roundhouse eller cirkelsparket, er nok det mest ikoniske spark der er. Sparket er det tætteste man kommer på at omdanne en kropsdel til et baseball bat (medmindre man virkeligt har noget af en dong hængende)
Et rigtigt roundhouse fra Muay Thai eller Kickboxing, udføres altid med det bagerste ben.
Start med en standard kampstilling, og åben derefter hoften op ved at dreje foden på dit lead leg udad. herefter kan du løfte og svinge benet som et bat, mens du roterer hele din kropsvægt med hoften, og altså ikke bruger dine hipflexors som drivkraft i dette spark, da der så ikke er meget energi i. Med hofterotationen, kan man ligge ekstremt meget energi bag, da sparket stadig er hurtigt, men også har massiv vægt bag det (husk formlen for kinetisk energi, ½m*v^2, eller halv masse gange hastighed i anden).

dette spark kan man med god nytte sigte efter ribbenene, og især siden af modstanderens lår, primært hvor man sigter efter nervus peroneus (den som gør at det gør så pisse ondt at få et trælår) eller hvis man kan slippe afsted med det, nervus femoralis, som er den store nerve der løber på indersiden af modstanderens lår. Disse er ikke specielt skadelige at ramme, men de gør forbandet ondt.

Et cardio+teknik workout der kan laves derhjemme, uden udstyr. Kan suppleres med andre øvelser:
Udfør følgende i et hug, med så lidt pause mellem øvelserne som muligt, og hold derefter pause i et par minutter. Gentag derefter øvelserne.
- 30 sek. shadowboxing (lav slag og spark ud i luften, som om du kæmpede mod en skygge, eller en usynlig modstander. Husk footwork, kombiner slag og spark, men lad være med at ligge for meget energi bag når du slår ud i luften)
- 30 sek. burpees (går ud fra alle ved hvad burpees er, ellers google dem. Hold dem så 'eksplosive' som du kan.)
- 30 sek. Shadowboxing
- 30 sek. jumpsquats (sørg for at gå ned i knæ det sekundt i lander, for at undgå skade til knæene. Hold det så eksplosivt som muligt, og hop højt. I snyder kun jer selv hvis i ikke giver 100%)
- 30 sek. shadowboxing
- 30 sek. pushups, forskellige variationer. Skift mellem wide grip, close grip, diamond, clap pushups, etc. Clap pushups eller pushups hvor i hopper med armene, er super gode da de er meget eksplosive.
- Hold pause
- Gentag


Jeg håber der er nogen der kan bruge det til et eller andet :)
Hvis der er nogle teknikker i gerne vil lære om, kan i enten spørge eller google dem :D
Hvis nogen har noget at supplere med, skal i være ganske velkomne. Og jeg vil, lige for sidste gang understrege at vold overhovedet ikke er vejen frem, og at i som udgangspunkt altid, hvis i farlige situationer, prøver at defuse situationer verbalt, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så haul ass væk derfra.
Jeg henviser til paragraf 13 af Straffeloven:
“Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.”
"jeg vil gerne videregive et af de bedste råd jeg nogensinde har fået: Lad være med at være så bange, og med det, tak for i aften" - Hans Pilgaard, slutningen af Valentins dag Hvem vil være millionær special
GoldenMedusa
Fætter kanin
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 18:56

Re: Kampsport til selvforsvar og cardio

Indlægaf GoldenMedusa » tirs 14. feb 2017 23:41

Kan ikke lige finde rediger-knappen, så skriver det lige hernede i stedet. Har haft en brainfart da jeg skrev, og vil lige rette.
Jeg har skrevet:
"brug altid kun nødværge til at neutralisere modstanderen til et punkt hvor du kan slippe væk. Du bør bruge teknikker der kan være livsfarlige, medmindre højst nødvendigt."
Det var selvfølgeligt ikke meningen at jeg skulle opfordre til brug af deadly force, men at der er tale om at jeg har glemt at skrive "ikke".
Sætningen ser altså sådan her ud:
"brug altid kun nødværge til at neutralisere modstanderen til et punkt hvor du kan slippe væk. Du bør ikke bruge teknikker der kan være livsfarlige, medmindre højst nødvendigt."
"jeg vil gerne videregive et af de bedste råd jeg nogensinde har fået: Lad være med at være så bange, og med det, tak for i aften" - Hans Pilgaard, slutningen af Valentins dag Hvem vil være millionær special
GoldenMedusa
Fætter kanin
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 18:56

Re: Kampsport til selvforsvar og cardio

Indlægaf Chacruna » søn 11. jun 2017 19:41

Jeg er selv begyndt til BJJ for nylig. Jeg har trænet det før men er aldrig blevet god, så nu skal det være :)

Mit mål er at blive god nok til at kunne kæmpe i en amatør vale tudo kamp inden 10 år - det er et godt mål for mig i forhold til at motivere mig selv til at komme i form og blive god.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er andre herinde der træner kampsport, og hvad de i så fald træner??
I Am Jack's Complete Lack of Surprise
Brugeravatar
Chacruna
Godzilla
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: lør 8. jun 2013 03:45
Geografisk sted: København Bitches!

Re: Kampsport til selvforsvar og cardio

Indlægaf Fame » søn 11. jun 2017 22:14

Lucard er ret hardcore til BJJ
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Brugeravatar
Fame
Godzilla
 
Indlæg: 743
Tilmeldt: lør 11. okt 2014 15:00
Geografisk sted: Aarhus (39 år)


Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster