Mastergroups - en gennemgang

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Indlægaf Fsharp » søn 6. jan 2013 03:01

I pickup- og sevudviklingsmiljøet arbejder man ofte med mastergroups (også kaldet mastermind groups). En mastergroup er en gruppe af personer som mødes fra tid til anden og diskuterer et eller flere aftalte emner for at få bedre forståelse for emnet og få det belyst fra flere vinkler. Netop muligheden for at få belyst aspekter af sit eget liv af andre personer som man stoler på og som har kendskab til ens baggrund kan være enormt givende i forhold til pickup og selvudvikling generelt. I det følgende vil jeg gennemgå konceptet mastergroups og hvordan man får startet sin egen.

Hvorfor skal jeg være med i en mastergroup?
  • fordi du vil udvikle dig og opnå dybere indsigt på det personlige plan hvad enten det er pickup eller generel selvudvikling
  • fordi du mangler et forum hvor du åbenhjertet og uden fordomme kan udtale dig om dine problemstillinger
  • fordi du har lyst til at diskutere andre folks problemstillinger
  • fordi du vil have personer som kan holde dig op på de mål du sætter dig
Hvorfor skal jeg ikke være med i en mastergroup?
  • hvis du blot vil bruge din mastergroup som tænketank for dit eget projekt og ikke gider bidrage selv

Hvordan får man startet en mastergroup?
Vil man starte en mastergroup laver man typisk et opslag her på forummet om at man vil starte en mastergroup og mangler folk dertil. I opslaget er det en fordel at beskrive hvad det er man ønsker at temaet for mastergroupen skal være (pickupteori, inner game, meditation, etc.), hvilke typer personer man søger (se næste afsnit) og måske bede folk om at skriver hvorfor de præcis ønsker at være med i denne mastergroup. Når man har fået et antal tilkendegivelser fra folk kan man mødes med folk enkeltvis så man bedre kan få en følelse af hvordan folk er, om de er seriøse omkring og om man fungerer godt sammen.

Hvem skal være med i en mastergroup?
Typisk vil en mastergroup være af størrelsesordenen 4-8 medlemmer. Når det kommer til pickup og selvudvikling vil det ofte være en fordel hvis folk nogenlunde jævnaldrende og på ca. samme stadie i deres udvikling. Er der f.eks. tre begyndere i en gruppe og en erfaren vil den erfarnes mening næsten altid blive set på som det rigtige og idéen om at alle kan bidrage falder til jorden.

Hvor og hvor ofte mødes man?
Typiske går det på skift imellem de enkelte medlemmer at afholde møderne i mastergroup. Afsæt et par timer til mødet. Man afholder typisk et møde hver 2 til 4 uger. Ligger møderne for tæt kan man ikke nå at udføre de ting man har talt om til sidste møde og ligger møderne for langt fra hinanden bliver man ikke holdt i ilden. Sørg for at der er en god og hyggelig stemning ved møderne og server gerne te og kaffe.

Hvad skal man snakke om til møderne?
Man skal selvfølgelig snakke om emner som relateret til teamet for mastergroupen. Ofte tager man en runde hvor man snakker med hver person om status. Har personen sat nogle (del)-mål på sidste møde kan disse berøres. Har man svært ved at komme i gang kan man spørge
  • 'Hvad arbejder du med for tiden?' - åbent spørgsmål som de fleste burde kunne svare på
  • 'Hvad har du lært siden sidst?' - er en person nået til en erkendelse, vil den sikkert være interesant for resten af gruppen
  • 'Hvad vil du gerne have hjælp til?' - ved specifikt at spørge om dette, sikrer man sig at personer som har brug for hjælp får en mulighed for at give at give udtryk for det.

Der kan også være et generelt emne for mødet hvor en person laver et oplæg som efterfølgende diskuteres, f.eks. ‘Hvad er neediness og hvordan undgår jeg det’, ‘Kino - sådan gør du’ eller ‘Hvorfor meditere?’.

Et af formålene med en mastergroup er at skabe et forum hvor folk kan tale frit, men på samme tid må man holde for øje at man ikke løber ud af en tangent. Når man selv taler, så efterlad egoet og vær 100% ærlig - ellers er det sværere for de andre medlemmer at hjælpe dig. Af samme grund er det også vigtigt at du aldrig er nedladende eller ondskabsfuld overfor andre medlemmer, da det kan medvirke til at de ikke er 100% ærlige. Dette betyder ikke at man ikke kan være kritisk, men kritik kan også serveres på en pæn måde.

Personlige erfaringer med mastergroups
Jeg har været i to mastergroups. Den første var omkring pickup og om at få styr på sit liv (motion, arbejde, humør, etc.). Det var først da jeg kom med i denne gruppe at jeg for alvor begyndte at udvikle mig mht. pickup. Jeg havde pludselig en gruppe mennesker som jeg kunne tale pickup med og som jeg begyndte at daygame og nightgame med. Flere medlemmer i denne gruppe er i dag virkelig gode venner som kender mig virkelig godt (vi har delt vores allerinderste tanker) til trods for at jeg kun har kendt dem i to år. Gruppen har senere opløst sig selv.

Den anden mastergroup jeg nu er med i omhandler inner game, hvor vi mødes og diskuterer emner som kun relaterer til inner game, dvs. selvværd, tankemønstre og følelser. Ofte har vi også mediteret til disse møder.

Dette er blot mine 25 ører om mastergroups. Kommentarer og tilføjelser om jeres egne erfaringer er derfor velkomne...
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Re: Mastergroups - en gennemgang

Indlægaf Fsharp » søn 3. feb 2013 21:45

Noget af det første jeg lavede i min gamle mastergroup var en målpyramide: http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=15&t=1529&p=5802.

Det er et godt udgangspunkt for en diskussion om ens liv.
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Tilbage til Generelt om The Game