Sådan Holder Du En Samtale I gang [Guide]

Åbnere, rutiner, gambits.

Sådan Holder Du En Samtale I gang [Guide]

Indlægaf PeakPulse » man 5. mar 2012 22:39

Af King of Hearts – TheGame-Online

Sådan får jeg en samtale i gang

På det seneste har der været en masse spørgsmål omkring, hvordan man holder en samtale i gang. Her er min fremgangsmåde, udtrykt så simpelt og kort som jeg overhovedet kan. Der en masse godt posts på TGO omkring samtaler, men selv har jeg følt at de indeholdt for meget information på en gang- jeg vil dog rose dem og linke til dem senere i posten, da de bestemt er værd at kigge på.

Mit råd til en samtale er, at have en masse historier og være god til at fortælle dem. Det skal ikke være canned, men lige så snart en samtale minder sig om noget så fortæl. Da jeg startede i gamet, lavede jeg en lang liste med fede emner og tilhørende unikke spørgsmål, men desværre havde det det med at ske, at selv om jeg havde sjove spørgsmål og sjove emner, så blev det alt for interviewagtige samtaler. Der var ingenting pigerne kunne relatere til og bygge videre på.

Når du skal have gang i en samtale, så skal du kunne fortælle historier, tænk på når du er sammen med dine venner, 99% af kommunikationen i har, er igennem statements og historier.

Løsningen for mig var, at lave et filter i hjernen, hvor jeg sorterer alle de ligegyldige facts fra, og finder hendes nøgleord i samtalen: Lad os sige hun fortæller en historie, om den gang hun var i sommerhus med veninden, hvor de spiste is på stranden.

Her er nøgleordne:
Sommerhus
Veninde
Is
Strand

Herfra viber jeg videre og relaterer:

eks.. Fedt jeg elsker at spise is i det danske sommer vejr, der er bare ikke noget skønnere end en blå himmel og lyden af havet. Den gang hvor jeg var i sommerhus på Kreta, mødte vi en fisker, som hverdag fange friske krebs som han kogte i en gammel olietønde og delte med alle på stranden.

Pludselig har jeg relateret, vist noget af det som er mig (rejse, nyder det som sker omkring mig, sætte pris på nye oplevelser ovs. jo mere jeg uddyber min historie jo bedre) Jeg har nu vibeet lidt og givet hende nøgleordene:
Sommerhus
Kreta
Fisker
Krebs/fisk - mad
Olietønde
Stranden
Fællesspisning

Jeg viber meget lidt i mellem historier, det er dog en god ide at have styr på, hvordan man viber – herunder kan det man også bruge hendes historie til at skabe deeprapport. Ingen af delene vil jeg uddybe, da tråden omhandler din del af samtalen.

For mig er det især vigtigt, at vise en reaktion eller ”rose” folk når de investerer med en historie. Dette gør jeg i gennem, verbal ros af historien eller deres rolle i historien. Et grin eller et kompliment, får som oftest folk til at være åbne for at fortælle flere historier. Kino spiller også en stor rolle når jeg ”belønner” en histoire, fordi berøring skaber comfort når det gøres rigtigt – kram, high-fives, kram fra siden eller en hånd på skulderen/armen er ting jeg bruger.

Minus Kino delen, er ovenstående fremgangsmåden jeg bruger uanset hvem jeg taler med – afhængigt af hvem du taler med, kan du altid belønne med håndtryk, klap på skulderen og high-fives.

Igen - husk på at en god samtale består af statements og historier.

GAME
Når jeg taler med en pige, som jeg gerne vil gå længere med end bare venner, så tilføjer jeg primært to delelementer for, at eskalerer forholdet videre, 1: rollespil og 2 FAPs (Future Adventurs Projections) Hvis du ikke kender til FAPs, så hold dig til rollespil, det bruger jeg i en 90/10 ratio og det er næsten det samme.
Det kan gøres meget enkelt, lad os sige hun dykker:
Fedt du dykker (high-five), jeg har altid ønsket mig en kæreste som kan dykke, hvor er det fedt. (breaking rapport aka sagt halv vredt) Kan du holde vejret i 1 minut? ”ja” – (igen BR) dykker du med kniv? ”nej” – fedt du kan være min nye dykker ven de næste 2 minutter (kram)! – her opsætter du så et senarie og kører basic rollespils fremgangsmåde.

Hvordan bliver man så godt til fortælle historier?
Bøger, nettet, posts på TGO, se standup, talepædagog/stemmetræner og at være opmærksom når du selv fortæller en historie eller hører en du synes er god. – de historier man får mest respons på, er dem hvor både fortælleren og publikum lever sig ind i dem. Dette gøres ved at beskrive det visuelle, auditive og kinæstetiske. Din mimik og måden du bruger din stemme på spiller selvfølgelig også en kæmpe rolle.

En øvelse jeg har lavet var, at komme op med et tilfældigt ord (ananas, kommode, blad, hår) fra hvert ord skulle jeg så relaterer med en historie(hvor eksempelvis blad indgik) og finde på et anderledes spørgsmål (tror du at statsministeren ville være mere vellidt i Afrika, hvis han havde grønt hår?).

De gyldnende regler:

Fortæl fortæl fortæl - du skal ikke være bange for om hun kan lide din histoire eller ej, så længe du synes den er god så fortæl den.

Det skal ikke være et interview af hende – hun er tryg og tiltrukket af en hun kender, så du skal fortælle noget om dig selv og dit liv.

Overgange er ALDRIG nødvendige – (en af de spørgsmål jeg får flest af). Der behøver ikke være en rød tråd, ”du gætter aldrig hvem jeg så” ”hey du skal lige hører” ”her den anden dag”. Bare start din tråd, de første 1-2 sekunder vil hun tænke ”hvad skete der”, hvorefter hun vil tilpasse sig. INGEN OVERGANGE INGEN OVERGANGE INGEN OVERGANGE!

50/50 - Alting handler ikke om dig, hun skal selvfølgelig også investerer i samtalen. Hun skal screenes og kvalificeres – du fortjener jo en dejlig pige.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead
- Barney Stinson
Brugeravatar
PeakPulse
Gummi Tarzan

Geografisk sted: Soon to be Odense

Re: Sådan Holder Du En Samtale I gang [Guide]

Indlægaf kristian_ » fre 9. mar 2012 11:51

Tak for postet først og fremmest.

Jeg ved godt denne tråd handler om at holde en samtale igang, men syntes det at kunne fortælle en god historie følger med, derfor mine spørgsmål ligger her :D

Jeg har aldrig været den bedste historie fortæller, desværre.
Men jeg oplevede et par gange på min sidste date at jeg ville fortælle/vise noget, men hun havde svært ved et bryde den koncentration hun nu havde gang i. Lad os sige hun sad med telefonen, kiggede i fjernsynet, eller noget ligende. Jeg prøvede at fange hendes opmærksomhed, men den kom først for sent og jeg var allerede igang med fortællingen og følte egentlig ikke hun fik det hele med.

Kan self. være jeg var røv kedelig at høre på, eller hun bare havde svært ved at koncentrer sig om 2 ting af gangen og blev forvirret.

Men hvordan takler man denne situation, at du sikre dig 100% den andens koncentration er på dig, inden du går igang med din fortælling/rollespil? For det er skide irreternde at stå og fortælle noget og ikke føle den anden har lagt interesse i at høre det.

Jeg har det også tit med at gøre mine historier meget korte. Jeg hader personligt selv dem der altid skal bruge lang tid på at fortælle historier og i sidste ende altid er lidt noget ligegyldigt lort. Men mine er nok lige lidt for korte og kunne sagtens gøres lidt længere uden de blev for lange, mere spændende og sjovere at høre på. Da de er så korte, kan det måske også nogle gange være sværre for modparten at køre videre på.
Hvordan kan det øves??? Self skal der fortælles en masse, men tror jeg har brug for lidt anden træning først, så jeg får en bedre forståelse og fornemmelse af hvordan jeg kan gøre mine historier mere interressante og sjovere at høre på :D

Der bliver nævnt bøger, posts, nettet osv. Kan der refereres til noget godt på dansk, så ville jeg være glad :D
kristian_
Happy Meal

Tilbage til Teknikker og taktikker