Guide: Desensitizing

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Guide: Desensitizing

Indlægaf Chacruna » tirs 21. jan 2014 02:26

Fra wikipedia:
In psychology, desensitization is defined as the diminished emotional responsiveness to a negative or aversive stimulus after repeated exposure to it.

Det jeg hører allermest overhovedet fra fyre er det evige spørgsmål om hvordan man bedst overkommer sin approach anxiety, og det er forståeligt nok, for hvis man ikke var bange for at gå hen og snakke med kvinder men så det som en naturlig mulighed i ens liv ville vejen til PUA Mastery være uundgåelig. Det er netop denne angst der afholder langt de fleste fra at opnå deres drømme med det modsatte køn. Bare forestil dig hvis du ikke havde den, og jeg mener hvis den var TOTALT udslettet, så ville du automatisk approache mere, hvilket ville resultere i gradvist øgede social skills og succes.

Det er der hvor PUA verdenen virker tiltrækkende på mange mænd fordi vi lægger mærke til alle de flashy teknikker og hvor nemt det ser ud og lyder når vi læser om det i bøger og på forummer og ser videoer fra RSD og andre sources på youtube. Nogle synes psykologien bag og det at forstå andre mennesker er utroligt spændende mens andre gerne vil være gode hurtigt så de kan gå hen og starte en samtale med den lækreste tøs i baren og have en reel chance for at føre det videre og lære hende bedre at kende ;)

Men realiteten er at det for langt langt langt de fleste tager rigtig lang tid at blive god til Cold Approach Pick Up. Og det skyldes at uanset hvor mange teknikker man lærer skal man først gennemgå en lang process af desensitizing før man reelt kan bruge det til noget.

Prøv engang at se denne beskrivelse af "Steps to desensitization" fra Wikipedia:
The hierarchal list is constructed between client and therapist in rank ordered series of steps from the least disturbing to the most disturbing fears or phobias. Secondly the client is taught techniques that produce deep relaxation. It is impossible to feel both anxiety and relaxation at the same time, so easing the client into deep relaxation helps inhibit any feelings of anxiety. Systematic desensitization (a guided reduction in fear, anxiety or aversion) can then be achieved by gradually approaching the feared stimulus while maintaining relaxation. Desensitization works best when individuals are directly exposed to the stimuli and situations they fear so anxiety–evoking stimuli are paired with inhibitory responses. This is either carried out by performing in real life situations (known as vivo desensitization), or if it is not practical to directly act out the steps of hierarchy, clients can observe models performing the feared behaviour (known as vicarious desensitization). Clients slowly move up the hierarchy repeating performances if necessary, until the last item on the list is performed without fear or anxiety.

Læg mærke til hvor stor vægt der bliver lagt på at man er afslappet mens man desensitizer sig selv, det er i høj grad key! Den mest normale tilgang jeg har iagtaget hos fyre der vil lære Pickup (og den jeg selv kørte de første mange år da jeg var ny i gamet) er at man gearer sig op eller forsøger at overdøve sin angst ved at komme i state. Men det er den helt forkerte tilgang og hvis det er det du gør når du er ude er jeg bange for at du nok desværre lærer meget lidt af din gaming-session. Hvis man virkelig vil være god gælder det i høj grad om at lære at være afslappet i det miljø man skal "score" i og at være afslappet i de handlinger der skal til for at komme fra A til B. Og hvis det er små skridt der skal til for at holde angsten væk er det det der skal til.

Mit råd er derfor at tage en helt ny tilgang til game, glem alt om 3-sekunders-reglen, hvis du føler angst så tillad den at være der, tag en dyb indånding og slap af. Når du kommer ind på baren så sæt dig ned med din wing, eller alene og vend dig til miljøet og iagtag mens du fjerner presset fra dig selv. Derefter skal du naturligvis approache, men gør det til en vane at finde den indre ro frem først. Det gælder både på daygame og nightgame.

Og jep, det er præcis af denne grund der er så stort fokus på meditation og inner game i communitiet, fordi det hjælper med at blive afslappet og komfortabel med nye handlingsmønstre, men husk at desensitizing primært foregår ude i den virkelige verden og ikke i en lotus-stilling i din sofa.

Jo mere du udsætter dig selv for de situationer du vil desensitize dig selv til og jo bedre bliver du til at være afslappet mens du gør det, desto bedre vil du blive. Det er ikke nogen magic pill (for den findes ikke) og jo mere tid du kan sætte af desto bedre, accepter at det er et langsigtet projekt, så lover jeg tilgengæld at du vil blive vildere end du i din vildeste fantasi har drømt om. Folk overvurderer altid hvad de kan opnå på en uge, men undervurderer hvad de kan på et år.

Det er præcis denne tilgang til game jeg har kørt med Zarichi det sidste halve år, og det har virket. Jeg føler mig lige så afslappet på en club som jeg gør i min egen dagligstue og mulighederne forekommer ubegrænsede. Det vi gør er ganske enkelt, vi sætter store mængder af tid af til at udvikle os in field og lægger stor vægt på at finde den indre ro mens vi er ude. Vi skal nok få kørt vores "approaches" og "sets", men vi punker ikke os selv og hinanden og det vi ikke når i dag klarer vi i morgen.
I Am Jack's Complete Lack of Surprise
Brugeravatar
Chacruna
Godzilla

Geografisk sted: København Bitches!

Re: Guide: Desensitizing

Indlægaf MrPerfekt » ons 24. sep 2014 21:06

Super godt beskrevet Chacruna. Spændende at læse dine tanker omkring desensitizing. Det skal helt klart afprøves.

Mvh
MrPerfekt
MrPerfekt
Fætter kanin

Tilbage til Generelt om The Game