Frame?

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Frame?

Indlægaf Prince » søn 15. apr 2012 19:59

Hey allesammen på DPF. Jeg er for tiden ved at læse Mystery Method, og det er noget guf. Jeg er kommet til A3, og er stødt på udtrykket frame. Hans beskrivelse af frame, synes jeg er noget vag, og derfor søgte jeg på google. Her fandt jeg noget, som jeg synes var anderledes end det mystery havde beskrevet. Mystery skriver at det er den underlæggende mening i samtalen, altså det usagte, og at framen giver mening til indholdet. Så læste jeg online at frame er holdninger, som for eksempel hvis jeg hader katte, så er mit frame, at jeg hader katte. Kan ikke helt koble de to ting, og kunne meget godt tænke mig en præcis og konkret beskrivelse gerne med et eller flere eksempler.

Svar ønskes gerne, da jeg ikke vil læse videre før dette er på plads.
På forhånd mange tak 8-)

Ps. Lad os antage at jeg er i en samtale med en pige, og jeg så siger: ''Lys opfører sig både som bølger og partiker i form af fotoner.'' Bliver mit frame så at jeg er en nørd?
Prince
Fætter kanin

Re: Frame?

Indlægaf Kaizen » søn 15. apr 2012 21:53

Den måde mystery og de fleste andre bruger "frame" på har ikke direkte noget at gøre med dine holdninger/mindset.

I dit eksempel vil framet være "vi har en nørdet samtale" i modsætning til fx "vi flirter og du vil have min krop"

Pick your frame.

Der hvor holdninger/mindset så alligevel har noget med frame at gøre er, at din indgang til hele situationen er styret af dit mindset: I eksemplet tyder det fx på at du tror at en pige vil blive seksuelt tiltrukket af dig fordi du blærer dig med en eller anden viden eller evne. Hvilket betyder at du framer samtalen som "udveksling af kedelige facts" i stedet for fx "sjov og følelsesmæssig stimulerende flirt".

Håber det gav mening ;)
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf Prince » man 16. apr 2012 08:45

Mange tak for det, det gav god mening ;)
- Så frame udtrykket bruges altså på forskellige måder, i forskellige game mijøer?
Prince
Fætter kanin

Indlægaf Kaizen » man 16. apr 2012 11:43

Det er egentlig ikke noget jeg har lagt mærke til, men ja, der er nogen der sjusker med begreberne... fx som her snakke om "dit frame" når man egentlig mener "dit mindset"...

Vi burde egentlig lave en tråd om det her
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf snake » ons 18. apr 2012 20:57

Frame har sit udspring i bl.a. et værk af canadisk sociolog Erving Goffman, hvor begrebet i Game terminologi er lidt mere fuzzy end i sin oprindelse.

Det relaterer sig til hvorledes modtageren opfatter dig gennem dit frame. Oftest vil de frames du kan bruge være begrænsede til stereotype frames. Eksempelvis "kedelig fact-reciterende tosse" eller "flirtende mystisk musiker type". At vælge frame er at opføre sig så vedkommende du står overfor placerer dig i disse "bokse". Det er i hvert fald overordnet set.

Der er masser af værker derude om det, både game relateret og almindelig kommunikation. Eksempelvis er det noget politikere, ikke mindst deres spindoktorer, bruger en del af.
Hellere leve med min højre hånd, end dø uden selvrespekt - undertegnede, 2012
Brugeravatar
snake
Happy Meal

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Fætter Stream » tors 19. apr 2012 09:11

Enig det er et svært begreb. Nok fordi vi blander flere forskellige ting sammen som Kaizen nævner.

En anden ting vi sjusker ind i det ind i det er emotional contagion, at følelser smitter. Hvis du har en stærk følelse vil det som regel smitte over til dem omrking dig. F.eks. hvis folk er trætte tll træning og lige ved at give op og træneren så siger "YES KÆMPE FOR DET GO GO GO" så kan de tit fjerne ens følelse af opgivelse og man finder lige lidt ekstra energi.

Det er også det Gunwitch udnytter i hans sexual state-teknik. Man forestiller sig pigen man snakker med har ens pik i hendes mund > man bliver liderlig > det smittet > hun bliver også smålidelig.
When a brod's down between your legs sucking your dick, you don't give a FUCK about what her face looks like. - David X
Brugeravatar
Fætter Stream
Troldmanden i tårnet

Indlægaf Kaizen » tors 19. apr 2012 11:31

Stream skrev:En anden ting vi sjusker ind i det ind i det er emotional contagion, at følelser smitter.
Som også bliver blandet ind i rapport-teori ;)

Interessant at det er Goffmann der har fundet på det, er det et begreb han bruger i forbindelse med hans frontstage/backstage, eller i andre arbejder Snake?
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf snake » tors 19. apr 2012 12:49

Jeg kan ikke huske i forbindelse med hvad han bruger det. Jeg kan forestille mig det relaterer sig tættere op ad face-begrebet end front og backstage, da et godt frame kan "save face."
Hellere leve med min højre hånd, end dø uden selvrespekt - undertegnede, 2012
Brugeravatar
snake
Happy Meal

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kaizen » tors 19. apr 2012 22:00

Damn, skulle ikke have sjoflet lektionerne til de to forelæsninger... på to forskellige fag!
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Tilbage til Generelt om The Game