Omprogrammere negative erindringer

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Omprogrammere negative erindringer

Indlægaf Tommy F » lør 2. dec 2017 13:18

Jeg er i gang med at tage et online kursus i "neuroplasticitet" - altså hvordan man kan omprogrammere sin hjerne og skabe nye neuronbaner, undervist af en universitetsforsker.

I den forbindelse blev der introduceret en teknik, som jeg synes var rigtigt god.

Teknikken er en egentlig bare en modifikation af almindelig "visualisering", som man kender fra voodoo-boodoo-hoodoo crap og hypnose. Forskellen er at man kobler det sammen med en gammel, negativ erindring.

Teknikken egner sig meget til at udvikle "inner game" med piger.

Teknikken

1) Du identificerer et minde, som giver dig en negativ følelse.

F.eks. en ubehagelig eller pinlig afvisning.

2) Du visualiserer hvordan situationen i den ideelle verden havde udspillet sig

F.eks. at pigen reagerer som ønsket og du havde succes med at score hende.

Det er vigtigt at gøre forestillingen så livagtig som mulig med så mange sanser som muligt - og gør situationen så attraktiv som mulig, så du kan mærke, hvordan det nye billede skaber en masse positive følelser i dig.

Se hendes glade ansigtsudtryk klart og tydeligt, mærk hvordan det føles at kysse hende løber, hør hende sige til dig, at hun synes du er dejlig, duft hendes parfume osv. (alt det som du måske kender fra voodoo-boodoo-hoodoo crap og hypnose verdenen).

Hvad gør det godt for

Som de fleste ved, så kan negative oplevelser påvirke vores måde at tænke og handle på, fordi vi prøver at undgå situationer, som tidligere har været ubehagelige for os.

Dette sker ubevidst - og eksempelvis er AA formentligt et udtryk for, at vi tidligere har oplevet afvisning el. social ydmygelse i en eller anden form.

Derudover kan negative erindringer også bare være irriterende når du "popper" op i vores hoved, og får os til at gennemleve den dårlige oplevelse igen.

Det er disse to problemer som teknikken kan hjælpe med.

Med denne teknik neutraliserer du en oplevelse, som tidligere har haft negativ indflydelse på dit inner game. Det går op for din hjerne, at Situation A ikke nødvendigvis er lig med det negative resultat, som du oplevede i den virkelige verden - men at den pågældende situation, også kunne have ført til noget positivt.

Det er jo eksempelvis en enorm fordel, at associere det at gå hen og tale med en pige med positive følelser, frem for at associere det med afvisning, nederlag og ydmygelse. Som de fleste ved, så kan det endda være en selvopfyldende profeti.

Efter min erfaring (jf. også "omfattende guide til personlig udvikling"), at oparbejdelse af et forbedret selvværd og selvtillid i højere grad handler om at neutraliserer overdrevent negative tanker/følelser end det handler om at "tænke positivt". Det er lidt som om at det positive kommer af sig selv, når man fjerner det negative. Denne teknik gør så endda begge dele - hvorfor jeg opfatter den som mere effektiv, end blot at visualisere en positiv oplevelse "from scratch".

Jamen, jeg tror jo ikke på det ?

Det er ikke et succeskriterium for teknikken, at du rent faktisk narrer din logiske hjerne, til at tro at det nye positive billede, rent faktisk var det som skete. Det er jo ikke rigtigt muligt, når du jo er helt bevidst om, hvor det nye positive billede kommer fra.

Men der er ikke et direkte sammenhæng mellem hvad vi logisk "ved" og hvad vi føler. Og denne teknik vil derfor narre din følelsesmæssige del af hjernen, selvom du ikke narrer den bevidste del. Denne del af hjernen kender nemlig ikke den store forskel på om noget reelt er sket, eller om det blot er noget du forestiller dig. Den opererer på baggrund af følelser - og ikke rationel, logisk viden.

Faktisk er det sådan, at det tit er vores følelser, der skaber grundlaget for vores tanker - og ikke den anden vej rundt (selvom der selvfølgelig også er en påvirkning den anden vej).

Da jeg lavede den her teknik, vedr. en specifik episode med en über-hottie ændrede mine tanker sig således:

FØR: "Fuck hvor var det dumt. Det var dumt at jeg gik så meget op i at game dengang, og at jeg troede at teknikkerne ville virke uden videre. Det var nok lidt for selvsikkert at tro jeg kunne score hende".

EFTER: "Jeg kunne jo godt have scoret hende, hvis jeg havde de skills jeg har nu. Nå men det var en del af læringsprocessen. Det er fedt at jeg har lært så meget."

Altså - er det ikke sådan at teknikken skal narre dig til at tro at noget andet skete. Den forandrer bare hvordan du emotionelt forholder dig til erindringen - og dermed også hvordan du tænker om den.
Tommy F
Happy Meal

Re: Omprogrammere negative erindringer

Indlægaf Thebond » man 4. dec 2017 19:05

Spænende at se at jeg ikke er den eneste her på forummet der interesserer sig for neuro-fiduser eller bare generelt neuroscience. ;)
Det er alligevel mærkeligt at se, at du siger at du har teknikken fra en universitetsforsker, da det, for lang tid siden blev besluttet af forskere, at voodoo-boodoo-hoodoo crap er ineffektivt og defineret som ’pseudoscience’.

Du visualiserer hvordan situationen i den ideelle verden havde udspillet sig

Som jeg ser på det, er det jo næsten bare ”positive thinking/positive visualization” (simpelt voodoo-boodoo-hoodoo crap teknik) som 90% af selvhjælp bøger præsenterer, undtagen det første, hvor du først skal identificere et minde. Jeg ved godt at du tydeligt siger at det handler om at eliminere negative oplevelser og derefter tænke positivt. Men det sker ikke bare ved at visualisere at en negativ oplevelse var sket godt. Du kan ikke ændre på din ’memory’ det er umuligt. Det du kan/skal gøre det er at eliminere dine emotionel attachments til din memory. Det er jo ikke at du ’husker’ at du er blevet afvist mange gange tidligere der er problemet, det er de følelser der er attached til den memory.

Så ja jeg er helt enig i at følelserne skaber grundlaget for, hvad vi tænker ja det er rigtigt ja. Godt forklaret med det sidste der. Men jeg vil holde mig væk fra alt det der voodoo-boodoo-hoodoo crap (trust me son, it’s some biig marketing shit), stick to scientific side. Rational emotive behavior therapy, er meget godt til at løse sådanne problemer. Jeg har nedlagt min AA på 20 dage ved brug af REBT ;) Her fandt jeg også ud af at AA er skabt af PUA’s, det er bare en conditioning du har lært, der er ikke noget avanceret i at være bange for at snakke med piger lol. Der findes bare typer (PUA’s) der laver en stor fuck ud af det.
“It is very difficult also to sacrifice one's suffering. A man will renounce any pleasures you like but he will not give up his suffering.”

Billede
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Geografisk sted: Liberalt sted

Indlægaf Tommy F » man 4. dec 2017 20:54

Jeg synes du hopper for hurtigt frem i dine konklusioner. og du mangler nogle mellemregninger.

Det er ikke en voodoo-boodoo-hoodoo crap teknik. Jeg siger, bare at teknikken minder om det, som man bl.a. kender derfra.

Visualisering er ikke noget der er specifikt relateret til voodoo-boodoo-hoodoo crap eller hypnose. Det findes indenfor mange psykologiske modeller. Og der er en hel del dokumentation for, at visualisering har en effekt.

Ift. det med at man ikke kan ændre minder, og det er din emotionelle attachment man skal ændre - så er det præcis det jeg skriver. Dog med lidt andre ord. I øvrigt findes er der studier, der har vist, at det rent faktisk er forholdsvist nemt at manipulere minder - og endda skabe falske minder - men igen, det er slet ikke det, som denne teknik handler om.

Men jeg er nu forholdsvist enig med dig, at det er en god idé at holde sig til det, som der er videnskabelig dokumentation for. Det er jo bare sjældent helt sort/hvid indenfor psykologiens verden. Mange terapiformer arbejder med de nogle af de samme principper, som der måske bare bliver struktureret eller forklaret lidt anderledes.

I øvrigt lyder det interessant at REBT har hjulpet dig af med din AA.
Tommy F
Happy Meal

Indlægaf Thebond » tirs 5. dec 2017 14:30

I øvrigt lyder det interessant at REBT har hjulpet dig af med din AA.

Why? REBT er en smuk videreudvikling af CBT, og videnskabeligt bevist. 90% af tilfældende så er det folks egen skyld, hvis en terapi ikke virker. Fordi de endten ikke laver det nok eller rigtigt.
Bare for at gøre det klart, jeg har ikke været til nogen REBT terapist. Jeg har selv købt en bog om REBT, der forklarer dets principper og hvordan man udfører det.

Jeg synes du hopper for hurtigt frem i dine konklusioner. og du mangler nogle mellemregninger

Jeg siger det igen, der er ingen ny dyb tellerken, i den teknik du har forklaret, en meget, meget magen teknik findes i voodoo-boodoo-hoodoo crap materialer der er skrevet i 1990´erne. Men at fjerne en emotional attachment, sker altså ikke ved bare at lege med nogle billeder inde i dit hoved. Du fortæller at det ikke er voodoo-boodoo-hoodoo crap, men den måde du skriver på det skal gøres virker næsten som ren voodoo-boodoo-hoodoo crap.
“It is very difficult also to sacrifice one's suffering. A man will renounce any pleasures you like but he will not give up his suffering.”

Billede
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Indlægaf Happytalk » tirs 5. dec 2017 15:50

Nu bliver det meget videnskabeligt :D :D :D :D :D :D

og videnskabeligt bevist

90% af tilfældende så er det folks egen skyld, hvis en terapi ikke virker
Nothing to loose.
Find. Seduce. Repeat.

Min Log - Fra de sidste 8+ år i gamet:
http://www.danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&t=2815
Brugeravatar
Happytalk
Godzilla

Indlægaf Tommy F » tirs 5. dec 2017 22:24

Bond for helvede... jeg synes du troller lidt rigeligt.

I øvrigt mente det nu meget oprigtigt, at jeg synes det lyder interessant, at REBT har hjulpet dig af med AA. Tror jeg vil læse noget om det ved lejlighed.

... og det viser også lidt mit mindset: ingen grund til at sværge religiøst til en bestemt metode eller teknik, og rakke ned på alt andet (og for den sags skyld opfinde grunde til at det ikke vil virke).
Tommy F
Happy Meal

Indlægaf Thebond » ons 6. dec 2017 11:57

Tommy F skrev:Bond for helvede... jeg synes du troller lidt rigeligt.

I øvrigt mente det nu meget oprigtigt, at jeg synes det lyder interessant, at REBT har hjulpet dig af med AA. Tror jeg vil læse noget om det ved lejlighed.

... og det viser også lidt mit mindset: ingen grund til at sværge religiøst til en bestemt metode eller teknik, og rakke ned på alt andet (og for den sags skyld opfinde grunde til at det ikke vil virke).

Jeg troller ikke :D Jeg er altså bare en glad fyr altså. 8-)
Men okay, lad mig nu svare dig seriøst hvis du mener jeg er en trold.

Det med REBT der, du skrev det som om du beundrede dig over hvorfor det hjalp mig, at have sucess med sådan en terapi handler om at disciplinere sig selv med det, og så er den ikke længere. REBT er CBT bare tweaked lidt om, og videreudviklet. http://threeminutetherapy.com/ det er en god start og der er også en god bog om det ;)
Hvis du har AA, så er løsningen virkelig simpel. Som du siger selv. Følelser skaber vores tanker ja rigtigt. For at ændre dine følelser skal du redirecte dine tanker, lave om på dem, så du ændrer dine følelser. Det er også det CBT handler om, her er REBT mere effektiv da det gøres på en anden måde ;)
Der er ingen grund til at du søger efter alle mulige løsninger, bare mestre teknikker fra én terapi (videnskabelig) og tag den derfra. CBT ville nok også hjælpe mit AA, men REBT er bare mere effektivt når det kommer til problemer som AA.

Det link jeg har givet dig, har en bog. Det er det eneste du skal bruge, du behøver ikke at fordybe dig i REBT, du skal bare mestre teknikkerne ;)

Forstå kapitel 12, meget god når det gælder AA: http://threeminutetherapy.com/three-minute-therapy/ch-12-social-anxiety

Men sorry, jeg vil altid være imod voodoo-boodoo-hoodoo crap, voodoo-boodoo-hoodoo crap sucess stories hvor folk får fjernet deres phobia's og anxities på et par minutter, sker kun på videoer der er af Richard sambakongen Chicharito. Har aldrig i mit liv hørt fra nogen på et forum eller venner, der har haft sucess med at fjerne en phobia på et par minutter som voodoo-boodoo-hoodoo crap det påstår kan gøre.

Billede
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Indlægaf Elias-game » ons 6. dec 2017 16:18

Okay, Todd's søn. ;)
Elias-game
Gummi Tarzan

Indlægaf Tommy F » ons 6. dec 2017 20:27

Jeg er helt enig med dig i, at man skal udvise ekstrem skepsis overfor de ekstreme påstande, der nogle gange kommer fra folk indenfor personlig udviklings verdenen. Og det er også mit indtryk, at særligt tilhængere af voodoo-boodoo-hoodoo crap har en tendens til at se det som meget overlegent alt andet - på trods af manglende videnskabelig evidens.

Jeg er dog ikke enig i at man behøver at klynge sit til et bestemt system, som er "videnskabeligt bevist", men at det godt kan være en fordel at bruge forskellige teknikker til forskellige problemer. Det er lidt på samme måde som jeg har det med træning. Jeg gider f.eks. ikke kun løbe 5 km hver dag for at holde mig i god form - jeg kan godt lide både at styrketræne, løbe og dyrke kampsport. Nogle gange dyrker jeg også yoga for at strække lidt ud eller bare en går en tur, hvis jeg ikke har lyst til at løbe. På den måde sikrer jeg mig en god all-round fysik - og så synes jeg også det er sjovere at lave lidt forskelligt, så det ikke bliver for monotont.

Det er på samme måde, at jeg har min tilgang til personlig udviklings teknikker.

Og så lige for at understrege det, så er visualisering ikke noget der kun er relateret til voodoo-boodoo-hoodoo crap - faktisk har jeg en bog om kognitiv terapi, hvor der bl.a. foreslås forskellige visualiseringsteknikker til nogle bestemte problemer.
Tommy F
Happy Meal

Indlægaf Thebond » tors 7. dec 2017 18:26

Tommy F skrev:Jeg er helt enig med dig i, at man skal udvise ekstrem skepsis overfor de ekstreme påstande, der nogle gange kommer fra folk indenfor personlig udviklings verdenen. Og det er også mit indtryk, at særligt tilhængere af voodoo-boodoo-hoodoo crap har en tendens til at se det som meget overlegent alt andet - på trods af manglende videnskabelig evidens.

Jeg er dog ikke enig i at man behøver at klynge sit til et bestemt system, som er "videnskabeligt bevist", men at det godt kan være en fordel at bruge forskellige teknikker til forskellige problemer. Det er lidt på samme måde som jeg har det med træning. Jeg gider f.eks. ikke kun løbe 5 km hver dag for at holde mig i god form - jeg kan godt lide både at styrketræne, løbe og dyrke kampsport. Nogle gange dyrker jeg også yoga for at strække lidt ud eller bare en går en tur, hvis jeg ikke har lyst til at løbe. På den måde sikrer jeg mig en god all-round fysik - og så synes jeg også det er sjovere at lave lidt forskelligt, så det ikke bliver for monotont.

Det er på samme måde, at jeg har min tilgang til personlig udviklings teknikker.

Og så lige for at understrege det, så er visualisering ikke noget der kun er relateret til voodoo-boodoo-hoodoo crap - faktisk har jeg en bog om kognitiv terapi, hvor der bl.a. foreslås forskellige visualiseringsteknikker til nogle bestemte problemer.

Jamen så er vi det meget tæt på hinanden ;)

Men helt seriøst jeg prøver bare at være flink og hjælpe. Hvis du render rundt og har AA, ved ikke, lad os sige du har besluttet dig for 1 år siden at gøre noget ved dit AA og du stadig har det. Så sæt en stopper, ingen grund til at søge og finde alle mulige teknikker på nettet. Mestrer teknikker fra én videnskabelig terapi. Der er så mange gode CBT, REBT, ACT, skabt af dygte forskere, use it! ;)
Jeg nedlagde AA på cirka 1 måned som jeg skrev før, ved hjælp af REBT, men det var også fordi jeg tog fri fra arbejde og tjente et par k med noget affiliate online (for at have tid til det). Din hjerne skal bare aflære frygt af at snakke af piger, som den har lært det da du var barn :)

Billede
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Næste

Tilbage til Innergame