Kuren mod frygt

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Kuren mod frygt

Indlægaf svil » fre 11. aug 2017 22:10

Jeg er nu kommet frem til den konklusion at frygt ikke er til nogen stor hjælp. Jeg kan ikke se hvordan at frygt skal kunne hjælpe nogen til at opnå hvad de gerne vil. Jeg ser frygt som selv-reflextion af det som man ikke vil have. Som en slags beskyttelse mod det dårlige som kunne komme til at ske ved at tage handling.
Inden at jeg uddyber dette nærmere vil jeg først uddybe hvordan at jeg er kommet frem til denne konklusion. Jeg har simpelt hen udspurt mig selv inden for et limited belif jeg ikke fandt nyttigt. Som f.eks skyld. Jeg har i mange år underbividst gået rundt med en skyld følelse om at tingene var min skyld og at jeg var skyld i de problemer som fandt sted. Om de så fandtes eller bare var en reflextion af hvad jeg var bange for at der ville ske. Jeg spurte derfor mig selv en hel række specifikke spørgsmål.

Hvordan specifikt
Hvad specifikt
Hvem (eller med hvem specifikt)
Hvor specifikt
Og hvordan er jeg kommet frem til denne forståelse og konklusion.
Dette er spørgsmål som jeg bruger vær gang at jeg har en limited belif som jeg gerne vil komme til bunds i.
Jeg spurte mig selv
Hvordan er dette specifikt min skyld
Hvad er specifikt min skyld

Og derefter lod jeg svarende svæve frem i mit sind. Og lader derefter det første svar som popper op hver det som jeg stoler på og uddyber nærmere og bliver ved indtil jeg er kommet til bunds i det som jeg er i tvivl om.
Jeg fandt ud af at frygt er en mekanisme som beskytter dig mod det som ikke skal ske og derfor også kan være grunden til at man tiltrækker det som ikke må ske ved at det er det som man fokusere på hele tiden. Det er noget som der er blevet plantet via sociale omgivelser, hvilket er derfor at man skal være i hensigtsmæssige sociale omgivelser. Som opbakker en mod det som man gerne vil.
For mig var frugt en selvreflextion mod af det som jeg ikke ville have, og derfor en slags retningslinje mod det som ikke måtte ske fordi jeg konstant fokuserede på det. Og det var det fordi at jeg gik rundt og frygtede at nogen skulle tage noget fra mig, gøre mig usikker, gøre grin med mig, skubbe mig ud af en social cirkel af en eller anden mærkelig opdigtene grund, gøre skade på en anden osv. Sagen er at der kan være mange forskellige former for frygt. Lad os tage det eksempel at gøre skade på en anden person. Jeg har i et stykke tid været bange for at gøre skade på en anden person ved at jeg hade en knæskade og derfor skylle smitte andre med den negative energi og derfor skulle være skyld i at et anden person fik en knæskade, eller følte sig negative eller sådan noget.
En anden eksempel kunne være at man skulle være bange for at en autoritet skulle tage noget fra dig, som job eller status osv, hvilket også skete ved at det manifister i ens liv fordi at det er det som man render rundt og fokusere på og derfor sker.

Man render rundt og tænker at noget slemt skulle ske og det skulle være en andens persons skyld derfor prøver man hele tiden at forhindre at det skulle ske og ved at man hele tiden prøver at undgå det sker det i sidste ende fordi at man opbygger sin egen fælde ved at prøve undgå det. Man har måske et indre mentalt billede om at en person vil en noget ondt og ser derfor vedkommende som en dårlig person, derfor prøver man hele tiden på at forhindre personen i at gøre det onde mod en og ender selv med at være narrøven direkte sagt. Derfor er det selvreflextion af det som man virkelig de ting som man virkelig ikke vil have at skal ske. Man render rund og tænker at det er andre som er skyld i at der skulle ske noget dårligt, når man faktisk selv er hændelsen til at det sker, ved at man er bange for at det sker. Når man først har fundet ud af dette som en måde at tænke på verdenen, kan man begynde fokusere på det som man virkeligt gerne vil have og ikke lade sit sind stå i vejen.
Håber i kan bruge det til noget
Hilsen Svil
svil
Private Johnson

Re: Kuren mod frygt

Indlægaf Thebond » lør 12. aug 2017 16:06

Jeg kan lide din post og det er noget jeg interesser mig meget for :D

Lad mig sige det sådan. Frygt er en mekanisme der skal beskytte dig for at undgå død. Modsat skal frygt sørge for at du overlever. Det er en super metode du bruger til at finde kernen i din frygt. Det minder lidt om CBT ”Down Arrow” teknikken.

Men ja det basale er, alle frygt er baseret på frygten for at dø, hvis du kommer til bunden. Fordi lad os sige et eksempel for at frygte at snakke med kvinder, eller åbne for dem. I virkeligheden er det ikke der problemet ligger.

Spørger du en fyr eller ven midt i en natklub om dette, vil fyren for det første ikke engang indrømme at han er bange for at snakke med kvinder. Fordi det kan gå ud over hans sociale status, (det er akavet og en skam at en fyr er bange for kvinder) Her har du allerede en frygt lagt oven på en anden. ”Frygt for at miste en ven” > blive alene > dø.

En fyr vil finde på alle mulige undskyldninger, om at han ikke er bange for at åbne for kvinder, og bare smide det på andre ting som. ”Argh ikke lige min dag, er lidt træt nu, hun gider nok ikke snakke med mig” osv. Spørger du dig selv hvad du er bange for, vil din hjerne komme med logiske forklaringer som fx at du er bange for at blive afvist. Men det er ikke ”afvisningen” der er problemet. Graver du dybere ned vil du finde ud af, at du frygter at dø. Du frygter at blive efterladt alene, da du bliver afvist, og så kan du ikke overleve. Dette er ikke noget man er født med, men det er noget vi lærer når vi opvokser, typisk af vores forældre.

Og jeg er fuldstændig enig i at frygt ikke er nogen stor hjælp. Nogle klaphatte, RSD har også sagt sludder, at frygten er din guide til at prøve noget nyt. Problemet er at det er atter bullshit. Frygten er en mekanisme der er imod dig, det er en stærk resistans, og den kan ikke bruges til noget fornuftigt. Presse gennem frygten kan give bagslag. Man skal løse frygten og det er lig præcis det du viser, smukt! God post. 8-)
“It is very difficult also to sacrifice one's suffering. A man will renounce any pleasures you like but he will not give up his suffering.”

Billede
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Geografisk sted: Liberalt sted

Re: Kuren mod frygt

Indlægaf Kaizer » man 14. aug 2017 00:36

Thebond skrev:RSD har også sagt, at frygten er din guide til at prøve noget nyt

Det er jeg meget enig i - Mener i øvrigt, at det er en parafrasering af Steven Pressfield, som i 'War of Art' snakker om at bruge frygten som et kompas. 'fear as though it's a compass, faithfully pointing in the direction of the thing we most need to be doing.'

Jeg er generelt et meget bange menneske, men jeg bestræber mig netop på også at prøve nye ting, jeg er bange for, og ukomfortabel ved. Ting der ikke altid er rare, lette og nemme. Springet ud på de 70.000 favne vand, som Kierkegaard ville sige.

For når alt kommer til alt, så har jeg en frygt, som er større end alle de andre. Frygten for aldrig at finde ud af, hvad jeg rummer, og hvad der er derude. Bare at være lodged in life ,i et lille liv, uden at kunne bidrage, udtrykke mig selv og skabe ting.
"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun

Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Tilbage til Innergame